shaklee

Molluscum Contagiosum..Apa tu???

Assalammualaikum…

Meh kita throwback sikit cerita ttg dotter sy yang pernah ada molluscum contagiosum. Mesti awak2 ni tertanya2..apa benda molluscum contagiosum ni? Nak sebut pun susah. Okayla meh saya share sikit

Waktu Dania umur xsmpi sethn saya notice ada bintil2 kecik pada bahagian badan dan paha Dania. Bintil tu mcm ala isi lebih. Mula2 naik 1 ke 2 biji tapi lama2 mcm dah ada extra. Sy n suami pun bawa la Dania jmpe doktor kt TMC. Doktor nie ckp bintil2 ni bukan ketuat tapi Molluscum contagiosum. Apa doktor? Blur sekejap kami berdua. 😕

Rupa-rupanya molluscum contagiosum ini adalah sejenis viral infection dimana wujud ketulan kecil yg boleh hilang tiba2 tanpa rawatan dan juga wujud sampai 6 bulan atau lebih. Biasanya dihidapi oleh kanak2 yang berumur antara 1- 5 tahun. Namun penyakit ini tidak berbahaya cuma jika terlalu banyak ketulan kecil tumbuh menyebabkan seseorg berasa tidak selesa atau rendah diri.

🔸Ia tersebar melalui sentuhan langsung atau boleh berjangkit melalui perkongsian pakaian.
🔸Jika anak suka menggaru, dan ia pecah, ia boleh merebak ke tempat lain. Ketulan kecil yg bertambah pada anak saya disebabkan anak saya garu lah..huhu

Rawatan

  1. Cryotherapy – adalah cara membunuh sel yang dijangkiti melalui “pembekuan” iaitu pemberian tekanan udara dengan cairan spray biasanya nitrogen cair atau nitro. Tapi rawatan ini xsesuai utk anak saya kerana masih kecil.
  2. Menggosok ketulan-ketulan secara hati-hati dengan Betadine selama 5 minit, setiap hari sehingga bintil tersebut tertanggal dari kulit. Rawatan kedua ni sakit sebenarnya..setiap kali titik cecair kat Dania mesti dia nangis sbb cecair tu mcm menghakis.

Sebab xtahan tgk Dania menangis, saya pon stop letak cecair yg doktor kasi. Saya ikhtiar dgn sapu herbal blend Shaklee..dalam hati tawakal jela moga2 sembuh. Saya juga bekalkan satu herbal blend utk bbsitter Dania. Alhamdullilah..dengan izin Allah bintil2 tersebut mcm mengecil dan lepas habis 1 tiub herbal blend..bintil2 tu hilang. Syukur sgt.

image

Herbal blend works wonders pada anak saya. Xperlu lagi jmpe doktor.
Selain bagus utk ruam bayi, tumit kaki pecah, herbal blend bagus juga utk ibu2 yg hamil. Amalkan sapu diperut utk elak stretch mark.

Nak tau x brape harga herbal blend ni?
RM29.15 sahaja..murah kan?

Berminat dgn herbal blend atau produk Shaklee yang lain boleh pm/wassap sy yer
📲 0135202707

Writing from ❤

#sgv4
#tsunamishaklee
#lovemamastore
#shakleeeffect
#liveamazing

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s