shaklee

Jenis-jenis Jerawat & Cara Berkesan Menghilangkan Jerawat

Kulit berjerawat merupakan masalah yang menghantui hampir 80 peratus rakyat Malaysia. Malahan, masalah kulit muka ini adalah masalah yang lazimnya dihadapi oleh setiap individu seantero dunia. Saya pun sering menghadapi diserang jerawat lebih-lebih lagi bila hampir period. Mengikut kajian, setiap jerawat ini adalah berbeza mengikut jenis-jenisnya. Oleh kerana jerawat ini ada pelbagai jenis maka tak hairanlah penyelesaiannya juga tak sama!

1. Jerawat biasa.

Jerawat biasa ini terbahagi kepada 3 jenis iaitu:

blackhead pada hidung

Blackhead (bintik hitam) – Berbeza dengan bintik putih, bintik hitam ini terjadi kerana liang atas telah terbuka dan pigmen kulit telah teroksida dengan oksigen. Ianya belum dijangkiti kuman namun elakkan dari menggunakan scrub muka kerana ianya akan memburukkan lagi keadaan.

whitehead pada muka
Whitehead (bintik putih) – Bintik putih ini berlaku kerana sebum telah memenuhi liang kulit muka dan menyebabkannya tersumbat dan kulit telah mati. Liang telah tertutup diatas dan memerlukan rawatan intensif.
Papules – Liang kulit muka dan sekitar telah dijangkiti kuman dan berlaku radang.

pustular-psoriasis
Pustules – Peringkat yang lebih kronik dari papules. Liang kulit muka juga telah diserang kuman dalam tempoh yang lama menyebabkannya radang mengeluarkan nanah dari liang kulit muka.

2. Jerawat Serius Atau Acne Vulgaris

nodule atau jerawat batu

Nodul -Lebih dikenali sebagai jerawat batu dalam masyarakat kita. Jerawat ini sakit bila disentuh. Kelihatan berbonjol dan bersaiz lebih besar dari jerawat biasa. Lazimnya, akan meninggalkan parut dimuka dan berulang-ulang di kawasan yang sama.

sista atau cyst

Sista – Sista atau cyst ini terjadi akibat kombinasi jerawat-jerawat nodul yang bercantum antara satu sama lain sehingga membentuk sista yang besar. Jangan sesekali memicit jerawat ini kerana ianya akan menjadikannya lebih merebak dan meninggalkan parut yang tak diingini.

3. Jerawat Kronik Atau Acne Rosacea

apa itu rosacea

– Masalah kulit muka ini sering disalahtafsir sebagai sejenis jerawat. Sebenarnya ia bukan jerawat dan sudah tentu rawatannya juga berbeza. Acne Rosacea ini wujud sebagai bonjolan bernanah berwarna merah dan tak mempunyai bintik hitam. Seolah-olah sama dgn acne vulgaris. Jika dibiarkan tanpa rawatan, anda berisiko menghadapi bengkak hidung. Disarankan untuk anda berjumpa pakar kulit untuk masalah ini. Lazimnya menyerang wanita berumur 30 tahun dan ke atas.

4. Jerawat Kronik Lain (Severe Acne)

Acne Conblongata

acne-vulgaris

– Tahap yang paling teruk bagi Acne Vulgaris. Biasanya menyerang lelaki. Meninggalkan kesan parut kekal dan menyerang kawasan muka, dada, belakang badan, atas tangan, punggung dan peha. Lazimnya menyerang belia berusia 10 tahun ke 30 tahun.

Acne Fulminans

Acne-fulminans

– Masalah kulit ini akan menyerang secara tiba-tiba selepas dijangkiti masalah acne conblongata. Biasanya akan dihadapi oleh golongan lelaki dan usia muda. Simptom-simptomnya diserang demam, gatal yang teruk dan tak bereaksi kepada antibiotik.

Gram-Negative Folliculitis

gram-negative-folliculitis

– diakiatkan oleh jangkitan kuman berkemungkinan kerana kesan dari rawatan antibiotik dalam jangkamasa lama untuk merawat jerawat pustules atau sista. Masalah kulit muka ini jarang berlaku dan boleh dirawat.

Pyoderma Faciale (Rosacea Fulminans)

rosacea-fulminans

– Hanya dihadapi oleh wanita berusia dalam lingkungan usia 20 ke 40 tahun. Simptom yang dihadapi adalah seperti jerawat batu (nodules) besar yang sakit, luka-luka. Menyerang secara mendadak dan berpotensi menyerang mereka yang tak pernah menghadapi masalah jerawat. Ianya akan berlarutan untuk beberapa tempoh tertentu dan akhirnya akan sembuh

Jika ada di antara anda yang mengalami masalah jerawat di atas. Saranan saya ialah mengamalkan Vivix yang memang terbukti untuk merawat jerawat. Ikuti kisah akak manis ni yang telah bebas dari masalah jerawat.

SITI SARAH MOHAMAD NOOR-JERAWAT BATU HILANG SELEPAS AMALKAN VIVIX

Assalamualaikum..Hai.. Saya Sarah..berumur 33 tahun. Sebelum ni saya pernah mengalami masalah kulit muka yang agak teruk. Muka saya jenis muka yang berminyak. Jadi, jerawat senang sangat tumbuh dan kadang-kadang bernanah seperti jerawat batu. Boleh dikatakan hari-hari ada je jerawat baru menyebabkan muka saya penuh dengan bekas-bekas jerawat terutama di bahagian pipi. 

Kulit saya sangat sensitif pada pencuci muka terutama yang mengandungi alkohol dan bahan kimia kerana ia menyebabkan kulit saya bertambah kering. Disebabkan itu, saya tak pakai langsung mana-mana pencuci muka.

3 tahun yang lepas saya mula mengamalkan Vivix. Vivix ni produk Anti Penuaan dan Antioksidan. Saya jadi teruja nak cuba sebab fungsi Vivix nie sendiri yang membantu memperbaiki sel DNA kita. Bila sel kita sihat InsyaAllah kulit kita juga akan sihat.

Baru-baru nie saya perbaharui passport saya. Memang agak terkejut bila dibandingkan dengan gambar passport saya 2 tahun lepas. Sangat-sangat berbeza. Muka makin licin dan paling tak sangka gambar passport lama saya memang nampak macam muka makcik-makcik. Tapi gambar terbaru saya nampak kelihatan lebih muda sedikit.

Sekarang, saya dah pun berani memakai pencuci muka kerana kulit muka dah semakin baik. Kulit dah tak berminyak macam dulu, jerawat dah jarang-jarang tumbuh dan bekas jerawat dah pudar.

Nasihat saya pada kawan-kawan yang ada masalah kulit muka, dah pakai dan consume macam-macam produk, tapi masih tak berkesan, cuba rawat sel-sel badan dengan Vivix ni konsisten selama 3 tahun. Insya Allah masalah kulit muka kawan-kawan akan dapat di atasi.

Terus cantik berseri lepas jerawat dah xde kan? Untuk nak boost lagi kulit agar lebih cantik berseri. Anda boleh mengamalkan skincare Shaklee samada Enfuselle atau Nutriwhite. Kedua-dua skincare memang bagus untuk setiap permasalahan kulit. Di fomulasi oleh Saintis dengan kandungan botani yang optimum. Set skincare yang paling tahan lama iaitu 6 bulan hingga lebih.

Hubungi saya 0135202707 untuk mengetahui lebih lanjut tentang Vivix atau Skincare Shaklee

Atau untuk belian dengan credit/debit card. Anda hanya perlu klik Buy Now

#tsunamishaklee #tsunamivivix #lovemamastore #myvivixstory #vivixse #shakleeeffect #liveamazing 

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s